PROMOCJA ZDROWIA
Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80. XX wieku. W 1991r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała między innymi Polsce realizację projektu „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do europejskiej sieci. Stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Obecnie w Europie ruch ten obejmuje 45 krajów, które zrzeszone są w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Patronuje im Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia.
Obecnie w sieci Szkół dla Zdrowia w Europie (Schools for Heath In Europe – SHE) przyjmuje się eko-holistyczny model szkoły promującej zdrowie. Zakłada on istnienie powiązanych wzajemnie ze sobą pięciu kluczowych elementów „wewnątrz” szkoły oraz oddziaływanie czynników zewnętrznych.
Aktualnie w krajach należących do SHE istnieje zróżnicowane podejście i różnorodne modele SzPZ. Szkoła promująca zdrowie jest raczej procesem dokonującym się w określonym kontekście, a nie efektem wdrażania ogólnie ustalonych zasad.
W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto, że:
Szkoła
- Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje, ale także żyje – nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
- Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują. ● Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca
- Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia. ● Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
- Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
- Decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków
Na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.
Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska.
W tworzeniu Szkoły Promującej Zdrowie współuczestniczą:
- nauczyciele
- uczniowie;
- rodzice;
- inni pracownicy szkoły;
- osoby ze społeczności lokalnej.
DEFINICJA:
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Obecna definicja zdrowia przyjęta przez Światową Organizację Zdrowia jest następująca:
ZDROWIE TO NIE TYLKO CAŁKOWITY BRAK CHOROBY,CZY KALECTWA, ALE TAKŻE STAN PEŁNEGO FIZYCZNEGO, UMYSŁOWEGO I SPOŁECZNEGO DOBROSTANU (DOBREGO SAMOPOCZUCIA).
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. 4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
CELE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ:
- poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie, rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
- zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy i jak należy o nie dbać,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi, ● wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
- rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia,
- przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej
PODSTAWOWE ZADANIA:
- propagowanie zdrowego stylu życia;
- dbałość o środowisko fizyczne szkoły;
- wychowanie ucznia, który radzi sobie z problemami, nawiązuje pozytywne relacje z otoczeniem, akceptuje samego siebie;
- uświadamianie uczniom, rodzicom i nauczycielom zagrożeń związanych z zachowaniem ryzykownym;
- współpraca z instytucjami wspierającymi działalność profilaktyczną (policja, straż miejska, ● poradnia psychologiczno-pedagogiczna, stacja Sanepid, Sąd rejonowy, przychodnie); ● wspieranie rodziców w zakresie poszerzania ich wiedzy na temat profilaktyki prozdrowotnej; ● tworzenie nawyków prozdrowotnych;
SKŁAD ZESPOŁU:
Nauczyciele:
Justyna Brzozowska
Patrycja Czajka
Paulina Franaszek
Marta Tosik-Florczak
Ewelina Barańczyk
Karolina Król
Magdalena Koszewska
Ewelina Socha
Magdalena Machaj
Maciej Bartosik
Karolina Stachów
Jakub Belina
Jolanta Juraś
Emilia Hymka
Uczniowie:
Lena Barańczyk
Lena Wójt
Pracownicy niepedagogiczni:
Agnieszka Michalska
Justyna Skrobisz
Rodzice:
Karina Śmiechowska
Łukasz Barańczyk
Kamil Socha
Instytucje lokalne:
Edyta Pintara – dyrektor GOKSiR
Samorząd lokalny:
Marta Czajka