Szkoła Promująca Zdrowie

PROMOCJA ZDROWIA 
Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80. XX wieku. W 1991r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała między innymi Polsce realizację projektu „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do europejskiej sieci. Stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Obecnie w Europie ruch ten obejmuje 45 krajów, które zrzeszone są w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Patronuje im Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska. 

Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie 

Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. 

Obecnie w sieci Szkół dla Zdrowia w Europie (Schools for Heath In Europe – SHE) przyjmuje się eko-holistyczny model szkoły promującej zdrowie. Zakłada on istnienie powiązanych wzajemnie ze sobą pięciu kluczowych elementów „wewnątrz” szkoły oraz oddziaływanie czynników zewnętrznych. 

Aktualnie w krajach należących do SHE istnieje zróżnicowane podejście i różnorodne modele SzPZ. Szkoła promująca zdrowie jest raczej procesem dokonującym się w określonym kontekście, a nie efektem wdrażania ogólnie ustalonych zasad. 

W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto, że:
Szkoła 

  • Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje, ale także żyje – nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć. 
  • Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują. ● Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów. 

Promująca

  • Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia. ● Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.

Zdrowie

  • Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
  • Decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków

Na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.

Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska.

W tworzeniu Szkoły Promującej Zdrowie współuczestniczą: 

  • nauczyciele 
  • uczniowie; 
  • rodzice; 
  • inni pracownicy szkoły; 
  • osoby ze społeczności lokalnej. 

DEFINICJA:
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Obecna definicja zdrowia przyjęta przez Światową Organizację Zdrowia jest następująca:

ZDROWIE TO NIE TYLKO CAŁKOWITY BRAK CHOROBY,CZY KALECTWA, ALE TAKŻE STAN PEŁNEGO FIZYCZNEGO, UMYSŁOWEGO I SPOŁECZNEGO DOBROSTANU (DOBREGO SAMOPOCZUCIA).

STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

  • Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  • Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  • Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. 4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

    CELE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ:

    • poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie, rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
    • zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy i jak należy o nie dbać,
    • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi, ● wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
    • rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia,
    • przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej

    PODSTAWOWE ZADANIA:

    • propagowanie zdrowego stylu życia;
    • dbałość o środowisko fizyczne szkoły;
    • wychowanie ucznia, który radzi sobie z problemami, nawiązuje pozytywne relacje z otoczeniem, akceptuje samego siebie;
    • uświadamianie uczniom, rodzicom i nauczycielom zagrożeń związanych z zachowaniem ryzykownym;
    • współpraca z instytucjami wspierającymi działalność profilaktyczną (policja, straż miejska, ● poradnia psychologiczno-pedagogiczna, stacja Sanepid, Sąd rejonowy, przychodnie); ● wspieranie rodziców w zakresie poszerzania ich wiedzy na temat profilaktyki prozdrowotnej; ● tworzenie nawyków prozdrowotnych;

    SKŁAD ZESPOŁU:

    Nauczyciele:
    Justyna Brzozowska
    Patrycja Czajka
    Paulina Franaszek
    Marta Tosik-Florczak
    Ewelina Barańczyk
    Karolina Król
    Magdalena Koszewska
    Ewelina Socha
    Magdalena Machaj
    Maciej Bartosik
    Karolina Stachów
    Jakub Belina
    Jolanta Juraś
    Emilia Hymka
    Uczniowie:
    Lena Barańczyk
    Lena Wójt

    Pracownicy niepedagogiczni:
    Agnieszka Michalska
    Justyna Skrobisz
    Rodzice:
    Karina Śmiechowska
    Łukasz Barańczyk
    Kamil Socha

    Instytucje lokalne:
    Edyta Pintara – dyrektor GOKSiR

    Samorząd lokalny:
    Marta Czajka