Godziny dyżurów psychologa w roku szkolnym 2022/23
- Poniedziałek 12.00 – 16.00
- Wtorek 8.00 – 16.00
- Środa 12.00 – 16.00
- Czwartek 10.00 – 16.00
- Piątek 11.00 – 16.00
U psychologa szkolnego można, się zwierzyć, naradzić, wymyślić wspólnie rozwiązanie, opowiedzieć o trudnych zdarzeniach i przeżyciach, odreagować napięcie, wyzłościć się, uspokoić, a także wzmocnić swój rozwój osobisty oraz opracować plan na sukces J Można również poprosić o pomoc, poradę, rozwiać wątpliwości albo po prostu popłakać. Uczniowie przychodzą również żeby się pochwalić, powiedzieć, że sobie poradzili, zrobili coś, co było dla nich trudne, że są z siebie dumni :).
Uczniom psycholog jest potrzebny, gdy pojawiają się:
- kłopoty z nauką
- kłótnie i nieporozumienia,
- smutki, smuteczki i inne problemy,
- konflikty w grupie i między kolegami,
- dokuczanie, odrzucenie, przemoc fizyczna lub psychiczna, wykluczenie,
- miłość, zazdrość i inne skomplikowane uczucia,
- różne pytania i wątpliwości: czy to jest słuszne?, jak postąpić?, jak pokonać lęk czy nieśmiałość, co zrobić?,
- konflikty z dorosłymi
- kłamstwo, nieuczciwość, niesprawiedliwość i inne dylematy moralne,
- uczucia z którymi sobie trudno poradzić,
- problemy rodzinne
- objawy fizycznego i psychicznego wyczerpania, osłabienie, senność, lęki, zaburzenia jedzenia,
- labilność nastroju, złość, zachowania agresywne, lękowe, niepokój
- i inne
U psychologa szkolnego można, się zwierzyć, naradzić, wymyślić wspólnie rozwiązanie, opowiedzieć o trudnych zdarzeniach i przeżyciach, odreagować napięcie, wyzłościć się, uspokoić, a także wzmocnić swój rozwój osobisty oraz opracować plan na sukces J Można również poprosić o pomoc, poradę, rozwiać wątpliwości albo po prostu popłakać. Uczniowie przychodzą również żeby się pochwalić, powiedzieć, że sobie poradzili, zrobili coś, co było dla nich trudne, że są z siebie dumni :).
Rodzicom/opiekunom prawnym psycholog szkolny jest potrzebny, gdy:
- trzeba zdiagnozować problemy i trudności dziecka,
- należy stworzyć odpowiednie lub specjalne warunki do nauki, rozwoju zdolności i zainteresowań dziecka,
- trzeba poinformować szkołę o problemach dziecka i jego rodziny,
- dziecko ma trudności adaptacyjne i emocjonalne lub problemy z nauką,
- pojawiają się konflikty dziecka z pracownikami szkoły, trudności w relacjach z innymi dziećmi,
- trzeba określić zasoby dziecka, zaakcentować mocne strony, wspólnie świętować sukcesy,
- trzeba przedyskutować jakiś problem, stworzyć plan działania,
- rodzic potrzebuje porady, wskazówek do pracy ze swoim dzieckiem
- pojawiają się trudne uczucia w stosunku do dziecka: zniecierpliwienie, niechęć, bezradność, smutek czy złość,
- trzeba omówić nieprawidłowe postawy wychowawcze rodziców: nadmierne ochranianie dziecka, zbyt małe wymagania, wyręczanie go, tendencję do poświęcania się lub nadmierny krytycyzm i wymagania, perfekcjonizm, nierealistyczne oczekiwania, zachowania agresywne, poniżanie, lekceważenie dziecka,
- trzeba wspólnie działać, aby pomóc dziecku w problemach w szkole lub poza nią
W przypadku potrzeby kontaktu z psychologiem zapraszam w podanych godzinach, za pośrednictwem sekretariatu bądź dziennika elektronicznego. Będę również obecna podczas zebrań z Rodzicami
Zadania psychologa
Zadania psychologa w szkole określa paragraf §24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r. (poz. 1591). Do tych zadań należą w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zgodnie ze Statutem Szkoły i w/w Rozporządzeniem, psycholog szkolny w sytuacji kryzysu lub konfliktu jest obowiązany do podjęcia interwencji. Po takim zadziałaniu, jeśli sytuacja tego wymaga, zawiadamia on rodziców dzieci o zdarzeniu oraz podjętych działaniach.
W przypadku, gdy dziecko wymaga systematycznej terapii psychologicznej, przed podjęciem działań, psycholog uzyskuje zgodę od rodziców na udział dziecka w zajęciach z psychologiem.
Psycholog szkolny jest zobowiązany przepisami „Kodeksu Etycznego Psychologa” do zachowania tajemnicy zawodowej, w związku z czym można mieć pewność o zachowaniu pełnej poufności.